UITLEG AANGEPAST VALIDATIECRITERIUM BIJ REPARATIES: CHECKVRAAG
Sinds dit benchmarkjaar is het validatiecriterium aangescherpt bij het ondervragen van huurders met een reparatieverzoek. Voordat een huurder de vragenlijst krijgt voorgelegd, mag eerst de checkvraag worden gesteld of de reparatie al klaar is. Wanneer die (nog) niet klaar is ontvangt de corporatie een bericht en kan de huurder later alsnog worden ondervraagd.
Het doel van deze wijziging is om zuiverder te meten en corporaties de mogelijkheid te geven om de reparatie (alsnog) uit te voeren/af te ronden.
De checkvraag is niet verplicht: iets meer dan de helft van de corporaties gebruikt de vraag en de rest niet. Veel corporaties hebben de checkvraag ingevoerd op 1 januari 2024, maar er zijn ook corporaties die de vraag op een andere datum invoerden. Verder bleken niet alle huurders die ‘nee, de reparatie is (nog) niet klaar’ antwoordden later opnieuw een vragenlijst te krijgen. Dit leidt tot een wisselend beeld.
In een analyse is een vergelijking gemaakt tussen corporaties die de checkvraag wel en niet gebruiken bij de onderdeelscore Reparaties. Daaruit blijkt dat het effect van de checkvraag is dat er zuiverder is gemeten. De onderdeelscore valt hoger uit wanneer een corporatie de checkvraag gebruikt.
Per 1 januari 2025 scherpen we het validatiecriterium verder aan. Als een huurder op de checkvraag aangeeft dat de reparatie nog niet (helemaal) klaar is, dan moet deze huurder binnen maximaal 6 weken opnieuw een uitnodiging krijgen om een vragenlijst in te vullen.