De Aedes-benchmark is een waardevol instrument dat inzicht geeft in de belangrijkste prestaties van corporaties. Met als doel te blijven leren en elkaar te helpen presteren. Aan de editie 2024 deden 260 corporaties mee. De deelnemende corporaties vertegenwoordigen 98 procent van alle verhuureenheden (vhe) van woningcorporaties. In totaal heeft 78 procent van de corporaties aan alle prestatievelden deelgenomen.
Corporaties investeren in onderhoud, verbetering en verduurzaming
In 2023 gaf de sector 10,5 miljard euro uit aan onderhoud, verbetering en verduurzaming van hun woningen. Dat is 15,5 procent meer dan in 2022. Een derde daarvan is toe te schrijven aan de inflatie. De overige 9,9 procent komt doordat corporaties echt meer woningen hebben aangepakt. Tegelijkertijd kregen zo’n 600.000 huurders in 2023 een eenmalige huurverlaging waardoor de gemiddelde huurprijs van een sociale huurwoning daalde naar 577 euro. Al deze investeringen hebben gevolgen voor het huishoudboekje die voor het vierde jaar op rij niet sluitend is.
Het aantal woningen met energielabel A of beter is toegenomen van 814.000 tot 961.900. Inmiddels heeft 44,1 procent van de corporatievoorraad energielabel A of beter. Het aantal woningen met energielabel E, F en G is met 21 procent verder gedaald in het afgelopen jaar. Zowel verduurzaming van bestaande woningen als sloop -nieuwbouw leiden tot verbeteringen van de energielabels. Daarnaast zien we ook een afname in het aantal D- en C-labels.
Corporaties hebben in 2023 17.801 woningen gebouwd. Dat zijn er iets meer dan vorig jaar maar om aan de vraag aan sociale huurwoningen te voldoen moet er flink worden opgeschaald.
Nog nooit hebben zoveel huurders hun mening gegeven over de dienstverlening van corporaties. Dat het huurdersoordeel op hetzelfde hoge niveau blijft als voorgaande jaren, is een knappe prestatie. Ook beoordelen huurders de overall leefbaarheid in hun buurt vaak met een voldoende. Corporaties investeren ook steeds meer in leefbaarheid.
Hieronder een uitgebreider overzicht van de verschillende prestatievelden en verdiepingen in de benchmark.
1. Huurdersoordeel stabiel, contact met huurders sleutel voor beter oordeel
Ruim 535.000 huurders gaven dit jaar hun mening over de dienstverlening van hun corporatie. Wederom een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar. Met een gemiddeld oordeel van 7,7 geven huurders een vergelijkbaar cijfer als vorig jaar.
Opvallend is verder dat het contact tussen huurder en corporatie een grotere invloed heeft op het oordeel over de dienstverlening dan duidelijkheid over het proces of de opleverstaat. Bij alle 3 processen (nieuwe huurders, reparatieverzoeken, vertrokken huurders) zien we dat een goed contact een positievere invloed heeft op het oordeel dan de mate van duidelijkheid.